Autysta potrzebuje kolegów – Nowiny24.pl z 05.11.2012

O specyfice nauczania dzieci z autyzmem, w tym również z zespołem Asperegera oraz różnicach pomiędzy zwykłą szkołą publiczną a szkołą specjalną – pisze Ula Sobol na portalu Nowiny24.pl: Dziecko z autyzmem w szkole ogólnodostępnej najczęściej trafia na nauczanie indywidualne. Nie ma gorszego rozwiązania.

Pełny tekst na stronie Nowiny24, poniżej kilka fragmentów z tego tekstu:

Szkoła dla dziecka z autyzmem

Właśnie dzieci z autyzmem i w normie intelektualnej mają problemy z odnalezieniem się w rzeszowskich szkołach ogólnodostępnych. Klasy liczą nawet po 30 osób i nie ma szans na poświęcenie większej uwagi takiemu uczniowi. To dlatego autystycy z masowych szkół trafiają najczęściej na nauczanie indywidualne i to już od pierwszych klas.

– To źle, ponieważ dla osób z autyzmem, a z normą intelektualną, z Zespołem Aspergera, relacje koleżeńskie są szczególnie ważne. One bardzo chcą żyć w przyjaźni z innymi dziećmi, a nie potrafią. Mają kłopoty z podstawowymi gestami – podaniem ręki, przywitaniem się, zaproszeniem kogoś do domu. Osoba z Zespołem Aspergera chcąc zaprosić kolegów do siebie, zastanawia się nad każdym słowem. Często zadanie postrzega jako tak trudne, że po prostu rezygnuje z takich relacji. Nauczanie indywidualne nie daje szans na pokonanie barier społecznych – zauważa Marta Potępa.
(…)

3-osobowe klasy

Zespół Szkół Specjalnych im. UNICEF w Rzeszowie z tego powodu przyjmuje do przedszkola i klas 1-3 także autystyków, którzy nie są upośledzeni umysłowo.

– Im wcześniej pomożemy tym dzieci, tym większe mają szanse zostać w przyszłości samodzielnymi dorosłymi – podkreśla Stanisława Gilewicz, dyrektor ZSS im. UNICEF. – W tej chwili prowadzimy klasę dla dzieci z autyzmem i lekkim upośledzeniem. W klasie jest troje uczniów, nauczyciel i pomoc nauczyciela. Mogą oni korzystać z pomocy i wiedzy wielu naszych terapeutów, specjalistów od biofeedbacku, integracji sensorycznej itp. Chcemy rodziców przekonać, że szkoła specjalna nie stygmatyzuje tych dzieci, ale daje im szanse na wyprowadzenie z zaburzeń w zachowaniu, w integracji z innymi osobami i wejściu w relacje koleżeńskie. Poradnia bada dzieci na każdym etapie edukacji i wiele z tych, które chodziły najpierw do naszej szkoły, trafiły potem do szkół masowych. To u nas otrzymały duże możliwości rozwoju.

Ten wpis został opublikowany w kategorii lokalne media o autyzmie i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s