filmoteka

filmoteka

Filmoteka KTA ma być zbiorem propozycji dla szkół i dyskusyjnych klubów filmowych. Film może być wstępem do godziny wychowawczej w szkole lub uzupełnieniem akcji społecznej. Często problem wykluczenia i niepełnosprawności łatwiej przybliżyć za pomocą filmu czyli opowiadania historii osób, które usiłują istnieć w rzeczywistości jakby nie szytej na ich miarę.

Rodzice/opiekunowie dzieci z autyzmem i innymi dysfunkcjami zapewne odebraliby takie filmy inaczej, przez pryzmat własnego doświadczenia, być może bardziej krytycznie i surowo. W końcu świat filmu koloruje niektóre sytuacje, nie jest w stanie przekazać emocji codziennych dni w taki sposób, w jaki doświadcza się ich osobiście, ale film może wskazać osobom zdrowym i nie obciążonym tym problemem, zupełnie inny świat, który istnieje tuż obok.

Zapraszamy do filmoteki. Jeśli ktoś chciałby zaproponować jakiś film do tego zbioru – proszę o mail.

„Wyjątkową kategorią osób niepełnosprawnych lub też – a w tym wypadku określenie to  może mieć szczególnie uzasadnione znaczenie – intelektualnie „sprawnych inaczej” – stanowią ludzie autystyczni. Autyzm jest  wynikiem niedorozwoju (nieprawidłowego rozwoju) mózgu, w wyniku którego dotknięte nim dzieci wykazują się nie tylko opóźnieniem w rozwoju  (np. późniejszym o kilka lat używaniem mowy), ale także skrajnymi trudnościami w komunikacji (z jej brakiem włącznie) oraz agresją (w wielu przypadkach i okolicznościach). Utrudnia to, bądź całkowicie uniemożliwia im  nawiązywanie bliskich i trwałych więzi społecznych – stają się eremitami  w jednoosobowych celach własnych jaźni. Osoby takie funkcjonują na granicy niedostosowania społecznego, zwykle przy bezpośredniej pomocy lub  pośrednim wsparciu innych ludzi. Łagodna postać autyzmu przejawia się  w zespole Aspergera.

Pewien procent ludzi autystycznych wykazuje się doskonałą pamięcią,  zdolnością wykonywania w krótkim czasie nieprawdopodobnej liczby abstrakcyjnych operacji (z dokładnością i szybkością komputera) i cechami  geniuszu, znajdującego zastosowanie w niektórych dyscyplinach, np. matematyce, fizyce, malarstwie, muzyce, językoznawstwie. Niektórzy z tych  ludzi, nazywani „genialnymi idiotami” (z fr.  sawant – uczony), za sprawą  swych umiejętności stają się ponadprzeciętnymi analitykami, diagnostami,  detektywami, a przede wszystkim naukowcami (najrzadziej sportowcami).  Cześć z nich potrafi proste, mechaniczne wykonywane czynności, doprowadzić do perfekcji.

Ludziom autystycznym, z zespołem Aspergera i sawantom poświęcono  wyjątkowo dużo filmów i są bohaterami kilku seriali telewizyjnych. Ułomność tych osób, sprzężona w niektórych wypadkach z geniuszem, fascynuje  i zdumiewa, czyniąc te postaci w oczach odbiorców niezwykłymi. I są takimi rzeczywiście”.  

Tomasz Sahaj, Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s